naarbelize.reismee.nl

Eerste week Guatamala

De vlucht naar Guatamala stad ging super! Daarna gelijk 3 kwartier in de taxi naar Antigua. Om 11 uur 'S avonds kwamen we aan in hostel Antigueno. Prachtig rustig plekje aan de rand van de binnenstad. Omdat we een nacht hadden overgeslagen waren we kapot en gelijk de nacht goed geslapen in het hostel. Lekker ontbijtje gehad en de dag doorgebracht in het stadje. Heel schattig, allemaal koppelsteentjes en gekleurde huisjes. Het is het begin van Semana Santa (week voor Pasen), dus best druk en de mensen zijn bezig met het neerleggen van mooie versierde tapijten op de straten. Ze gebruiken gekleurd zaagsel om sjablonen in de strooien waardoor er mooie bloemen of andere figuren ontstaan. Tijdens de processies (optochten waarbij mensen in paarse gewaden grote standbeelden van Jezus dragen) in dit weekend lopen de mensen hieroverheen. Afgelopen zondag was er een grote processie. Heel indrukwekkend! Komende vrijdag is er nog een maar dan is het nog drukker, dus dan zijn we weg... :-). In Antigua is de grootste optocht/processie paasviering in heel midden Amerika. Dus het was bijzonder.

We hebben ook een wandeling op de vulkaan Pacaya gemaakt. Anderhalf uur omhoog lopen waar we een prachtig uitzicht hadden op 3 andere vulkanen. Er zijn in totaal 37 vulkanen in Guatamala, waarvan 3 actieve. De Pacaya is ook een actieve. De meiden hebben marshmallows geroosterd boven de vulkanische stenen. Superleuk! Bovenop de vulkaan was een klein tentje waar ze kettingen verkopen die gemaakt zijn van de schil van een kokosnoot met een figuurtje erin van vulkanisch gesteente. Heel bijzonder om zo'n kettinkje te hebben. Sam en Evi hebben dit gekocht van het geld van opa en oma de Heer!

Na vier nachtjes in dit hostel zijn we verder gegaan naar Rio Dulce. Zo goed als de zondag ging zo slecht ging de maandag.... De busreis zou 6 uur duren maar het werden er 10.... Op de weg was het erg druk vanwege Semana Santa en er waren drie ongelukken gebeurd, waarvan er 1 was met een truck die op z'n kant lag. Uiteindelijk waren we om 19.15 in Rio Dulce en wilden niet meer in het donker 1 uur in de boot naar het hostel Finca Tatin waar we zouden slapen. We zijn in Rio Dulce blijven slapen in hostel Kangaroo. We zaten nog te te twijfelen of we hier nog wat langer zouden blijven, tot het moment dat er s nachts een rat over ons bed liep...toen was de keuze snel gemaakt. Dus de volgende dag met de boot naar Finca Tatin. Het duurde uiteindelijk 2 uur omdat ze er gelijk een tourtje van maakten. Prachtig is het hier! We hebben hier een eigen cabana (huisje) met eigen douche aan de rivier. We kunnen zo het water in springen vanaf ons piertje middenin de jungle. Het water is heerlijk warm, Bonairiaanse temperaturen.... :-) We eten met alle gasten van het hostel aan grote lange tafels hetzelfde gerecht. Heerlijk was het gisteren. Vandaag hebben we een mooie wandeling gemaakt in de jungle en het begon keihard te storten, dus we werden zeiknat! Een echt regenwoud! Sam en Evi hebben een 'Freek' filmpje opgenomen hier, grappig! Daarna zwemmen in de regen in de rivier, we waren toch al nat...

Morgen door naar de kust van Belize!!!! We zijn benieuwd!

PS opladen van fotos is wat lastig, we proberen er wat te delen via Facebook en anders pech gehad.